Sinds 2022 werken we met trots aan de cobotpool: een samenwerking tussen studenten, bedrijven, scholen en IQONIQ. In deze pool voeren studenten praktijkopdrachten uit met cobots bij een bedrijf, met een echt vraagstuk. Heb jij een leuke opdracht voor een student? Meld je dan aan via stage@iqblvd.nl
De cobotpool geeft maakbedrijven de kans om samen met studenten een experiment met een cobot te starten. Een cobot is een collaborative robot die zonder kooi of extra beschermingsmiddelen veilig met mensen samenwerkt.
Win-win situatie
Met een duidelijk doel voor ogen werkt Roel, een ervaren begeleider en intermediair tussen bedrijven, scholen en studenten, aan het vormgeven van stageopdrachten die niet alleen van betekenis zijn voor studenten, maar ook voor de bedrijven zelf. Roel selecteert zorgvuldig de juiste stagiairs, met een sterke focus op technische achtergrond, motivatie en een persoonlijke klik met het bedrijf. Deze praktijkervaringen laten studenten niet alleen de technische kant van hun opleiding ontdekken, maar ook de bredere context van productieprocessen en bedrijfsdynamiek. ICT-studenten, zoals Johan Theunis van het Alfa-College Hardenberg begeleidt, hebben via deze cobotprojecten een unieke kans om hun programmeervaardigheden in de praktijk te brengen. “Het is een verademing voor hen,” zegt Johan, “ze werken niet meer alleen achter een scherm, maar passen hun vaardigheden toe op de werkvloer.”
Ook voor de deelnemende bedrijven is het een win-win situatie, ze kunnen op deze manier onderzoeken of een cobot een oplossing kan zijn voor bepaalde onderdelen binnen het productieproces. Medewerkers maken zijdelings kennis met een cobot op de werkvloer wat het acceptatieniveau verhoogt.
Oproep
Voor de komende ronde, van februari 2025 tot de zomer, doen we een oproep aan bedrijven: Meld je aan met een opdracht voor onze cobots! Ben je al lid van IQonIQ, dan kun je een stageopdracht insturen. Ben je nog geen lid, dan nodigen je uit om contact op te nemen, via stage@iqblvd.nl
Roel begeleidt stagiairs bij technische bedrijven: “Van betekenis zijn voor de volgende generatie”
Roel werkt al twee jaar als intermediair tussen technische bedrijven, scholen en studenten. Zijn missie is om een brug te slaan tussen het onderwijs en het werkveld door middel van stageopdrachten die waardevol zijn voor zowel de bedrijven als de studenten.
Roel ziet een breed scala aan producten, van printplaten tot stalen onderdelen, maar de kern van het werk blijft hetzelfde: “Het gaat om positioneren, iets doen, en dan weer wegleggen. Dat proces goed beheersen, dat is de kunst.”
Rol bij cobotpool
“Meestal begin ik met een scouting,” vertelt Roel, “ik bezoek bedrijven die bij ons zijn aangesloten en kijk of ze een opdracht hebben die echt wat toevoegt.” Deze opdrachten moeten iets verbeteren voor het bedrijf, bijvoorbeeld door eentonig werk te automatiseren of tekorten in personeel op te vangen. “Het inzetten van een cobot moet ‘added value’ tot gevolg hebben: het moet waarde aan het product toevoegen. Het gebruik van een cobot moet geen doel op zich zijn”, benadrukt hij.
Een passende opdracht voor de juiste student
Wanneer er een interessante opdracht beschikbaar is, schrijft Roel deze in detail uit in samenspraak met het bedrijf’ Hij beschrijft wat er precies moet gebeuren en wie binnen het bedrijf de contactpersoon is. Hij zoekt samen met Marianne vooral studenten met een technische achtergrond van scholen als Deltion College en Alfa-College. “We letten steeds beter op wie we aannemen; het liefst hebben we iemand van werktuigbouwkunde of smart technology,” voegt hij toe. “Maar studenten met een IT opleiding of technische bedrijfskunde zijn ook van harte welkom.” Soms wordt een ‘multidisciplinair team’ voor een opdracht gevormd: harstikke leuk! De technische kennis is essentieel, maar Roel let ook op motivatie en persoonlijke klik met het bedrijf.
Het selecteren van de juiste stagiair
In de zoektocht naar een geschikte stagiair voeren Roel en Marianne sinds kort sollicitatiegesprekken. “We willen zeker weten dat er een goede match is tussen de stagiair en het bedrijf,” zegt Roel. Wanneer alles klopt, gaat de stagiair daarna aan de slag bij het bedrijf. Eens per maand bezoekt Roel hen om advies te geven. “Dan kijk ik waar de stagiair tegenaan loopt en geef ik begeleiding. Het programmeren van een cobot, is maar één onderdeel. Je moet de hele productieketen in beeld hebben.” Roel benadrukt dat de kern van een succesvol project verder gaat dan alleen het technische deel. “Als je een cobot wilt inzetten, is de positie en oriëntatie van het product cruciaal. Daarbij moet je naar de gehele ‘process flow’ van het product kijken en niet alleen naar het proces waar de cobot wordt ingezet. Die bredere kijk probeer ik de studenten bij te brengen,” legt hij uit.
Samenwerking tussen bedrijven en scholen
Voor Roel is de samenwerking tussen het bedrijf, de student en de school een belangrijk punt. Bij de scholen zien ze het belang hiervan: De praktijkbegeleider bij het bedrijf zorgt vaak voor de dagelijkse taken van de stagiair, terwijl Roel de bredere begeleiding biedt, vooral op de technische aspecten. Soms ontstaan er mooie, onverwachte successen. “Eén stagiair was heel introvert,” herinnert Roel zich, “maar uiteindelijk bleek hij een van de beste. Het ging niet alleen om zijn technische ontwikkeling, maar ook om zijn persoonlijke groei.”
Een drijfveer om kennis te delen
Roels motivatie om stagiairs te begeleiden is diepgeworteld. “Dat heeft met mijn leeftijd te maken,” zegt hij glimlachend. “Ik wil van betekenis zijn voor de volgende generatie en mijn ervaring overbrengen.” Zijn liefde voor techniek en onderwijs komt niet uit de lucht vallen. “Ik vind het mooi om iets bij te dragen aan de ontwikkeling van jonge mensen. Het idee dat ik nog steeds van betekenis ben en iets kan meegeven aan de volgende generatie, dat maakt dit werk voor mij waardevol.”