‘Bij Intergas is digitalisering een mindset’
Samen met Peter Jan Cool, COO-CTO van Intergas, lopen we door de werkplaats met diverse testopstellingen én natuurlijk een aantal verwarmingsketels. ‘Vroeger gebruikten we een branderautomaat die we voor een flink bedrag inkochten,’ vertelt Cool bij een van de ketels. ‘Voor ons was dat een black box met stekkers, waarvan wij ook niet precies wisten wat het was en deed. Als onze klanten een parameter gewijzigd wilden hebben, moesten we daarvoor bij de leverancier aankloppen. Dan werd het al gauw een project, met de daarbij horende kosten en doorlooptijd. Zo rond 2001/2002 hebben we een eigen systeem uitgewerkt. De printplaten ontwikkelen we nu zelf, de productie besteden we uit. Dat was nog een hele omschakeling, inclusief certificering bij KIWA. Systeemfoutjes kunnen we ons namelijk niet veroorloven. We hebben daar enorm veel van geleerd en de kosten voor dit onderdeel zijn daarbij enorm gezakt.’ Er zijn naast de kostenbesparing nog meer voordelen gerealiseerd. ‘We hebben op verzoek van onze klanten de knoppen op het bedieningspaneel vervangen door een touch panel. De ervaring die we hierbij opdoen, gebruiken we ook bij het ontwikkelen van een nieuwe thermostaat.’ Zo wordt ons in het begin van het gesprek al duidelijk dat digitalisering bij Intergas een belangrijk onderdeel is van de bedrijfsvoering.